Prolistujte si nové číslo magazínu #mojeargo a dozvíte se, jak jsme se vyrovnali s všetečnými otázkami na knihu Cha cha chá, zasmál se Mordechaj. Jak to vypadá, když knihu společně píše matka a syn? Co říkáme na cestování v čase a jaké zásluhy na příběhu má náš zubař? Začtěte se tady nebo tam!
# Kniha má originální příběh, jak se zrodil?
Klára: Jak vznikl první nápad, víme docela přesně. V autě cestou z Prahy do Tábora, kam jsme jeli k zubaři. Povídali jsme si, jak Tobiáš zúročí znalosti, které načerpal při studiu hebraistiky a které by rád předal dál. V tomhle městě jsme patnáct let bydleli a silně vnímali otevřenou ránu, která na starém městě zůstala po synagoze barbarsky zbořené v roce 1977. Od té doby je zde parkoviště. Poslední roky v Táboře jsem navíc pracovala v Husitském muzeu, takže jsem se i z povahy své profese zajímala víc o historii a osud Židů v tomto městě.
Tobiáš: Příběh knížky nám určovalo, že jsme čtenáře chtěli provést hned deseti stoletími. Proto jsme udělali z hlavní postavy zbrklého uličníka, který se časem propadnul tak trochu nedopatřením. Pak vždy stačilo zvolit správný moment v dějinách a představit si, jak by si v něm takový smíšek a lišák jako Mordechaj mohl počínat.
# Proč Židé a jejich pohnutá historie?
Tobiáš: O Židech často uvažujeme jako o cizím prvku, o jiných lidech, kteří mají ty své dějiny plné katastrof. My jsme tenhle pohled chtěli trochu rozšířit. Psát o společné historii, mluvit o soužití a spolupráci. Připomínat tragédii holocaustu je ohromně důležité, ale je škoda, když je to tím jediným, co dokážeme o Židech říct. A společné dějiny, které v českých zemích začínají už v 10. století, si zaslouží pozornost samy o sobě. Ne jako pouhé intro k druhé světové válce.
Klára: Čím více o druhých víme, tím méně se jich bojíme, odsuzujeme je nebo se od nich distancujeme. Pro mě jsou současné projevy antisemitismu naprosto nepochopitelné, ale pak si uvědomím, že židovská kultura a historie zůstala stranou zájmu. Je to bílé místo.
# Kromě dějin se Mordechaj soustředí na židovské zvyky a obyčeje. Který z nich vás fascinuje nejvíc?
Tobiáš: V judaismu je jedním z nejvýznamnějších svátků šabat, který se slaví každou sobotu. Je to volný den, který pak křesťané posunuli na neděli. Původní šabat by však měl být odpočinkem i od domácích prací, ne pouhým dnem pracovního volna. Prožít opravdový šabat dá fušku, ale ani Bůh ve Starém zákoně nepracoval sedm dní v týdnu. A ten jistě dobře věděl, co dělá.
# Kdybyste sami mohli cestovat časem, kam byste se vypravili?
Klára: Dlouho mě přitahoval středověk, doba zakládání měst. Coby cestovatel v čase bych určitě chtěla zažít vítání 20. století plného příslibů. A úplně aktuálně bych se potřebovala přesunout přesně o sto let zpátky, protože připravuji do Sluníčka rubriku, která představuje dětem různá známá prostředí – plovárnu, vlakové nádraží či městskou ulici – ve dvou zobrazeních. Tedy dnes a před sto lety, aby mohly porovnávat. Dnes zrovna dohledávám podklady k letišti.
Tobiáš: Každé období má něco do sebe! Já se nevěnuji jen židovským tématům, ale v posledních letech jsem pracoval na projektech, které zpřístupňují i šlechtická sídla v Bechyni, České Kamenici a Veltrusech. Proto by mě lákalo na vlastní oči poznat doby, kdy tyhle starodávné zámky byly ještě nové – tedy renesanci a baroko.
# Jak konkrétně vypadala spolupráce maminky a syna?
Klára: Mnoho čtenářů se domnívá, že já jsem psala literární část, tedy příběh, a Tobiáš připravil dvoustrany představující jednotlivá století a všechny infoboxy s vysvětlujícími vsuvkami. Jenže my jsme si i příběhové kapitoly rozdělili. Někdy ji jeden rozepsal a druhý dopsal, jindy jsme si text jen navzájem zkontrolovali.
Tobiáš: Každá kapitola nese otisk jednoho z nás. Občas se čtenářů zkoušíme ptát, ve kterém příběhu víc poznávají mě a ve kterém Kláru. Jelikož se příliš netrefují, tak bych řekl, že se spolupráce vydařila.
# V čem vás ten druhý při práci na knize překvapil?
Klára: Já jsem zřejmě strašně domýšlivá matka, protože jsem vůbec nepočítala s tím, že by Tobiáš takový úkol nezvládnul. A on ho zvládnul. Věděla jsem, že psát umí, takže mě vlastně víc překvapilo, že byl ještě hodně pohlcen odborným diskursem a občas mu dělalo potíže myšlenku zjednodušit. Zase to ale otevíralo prostor pro mě a mohla jsem být užitečná.
Tobiáš: Práce v rámci rodiny je skvělá právě tím, že tam ta velká překvapení nejsou. Je zde ale silné předporozumění. Teď třeba s tátou, ilustrátorem Honzou Smolíkem, chystáme hravou expozici pro zámek Veltrusy a jde to taky hladce – přesně víme, co jeden od druhého můžeme čekat.
# Pohádali jste se při společně tvorbě?
Klára: Ne. Nejsme hádaví. Spíš se občas nafoukneme. Nejhorší bylo, když jsme na sebe vzájemně spoléhali, že přece teď je řada na tom druhém. Trochu jsme se zdržovali víc, než kdybychom spolupracovali s někým cizím.
# Změnila kniha váš vztah?
Klára: Nad spoustou kafíček a sladkých koláčů jsem si užívala intelektuální a tvůrčí řeči s vlastním synem. Je nám to v rodině určitě bližší než dohadování se, co se uvaří k obědu či kam se pojede na dovolenou. Protože v Praze už bydlíme každý zvlášť, přibylo důvodů, proč se vidět. Je to skvělý pocit vytvořit společně knihu a já se nezapomínám pokaždé při představování tohoto titulu pochlubit, že Tobiáš je můj syn. Zároveň nás to posunulo z asymetrického vztahu matka–syn do symetrického vztahu dvou dospělých.
Tobiáš: Na židovská témata jsem byl v naší tvůrčí dvojici za experta já, takže se nám ten vztah někdy trochu otáčel. Mamka se snažila v tom neznámém světě zorientovat a já jsem najednou byl ten, kdo má znát všechny odpovědi.
# Čeho si na tom druhém vážíte nejvíc?
Klára: Obecně mám tendence v lidech vidět potenciál, o kterém oni ani netuší, Mockrát se mi to potvrdilo, když jsem sama učila. U vlastních dětí mám tedy pocit, že dokážou, cokoliv si zamanou. Na Tobiášovi jsem vždy oceňovala, jak se zapojil do skauta, jak uvažoval o klucích v oddílu, jak zodpovědně a nápaditě připravoval třeba program výpravy, ale taky jak se dokázal s ostatními bavit, užít si společný čas. Když založil klezmerovou kapelu, přišlo mi to jako úplný úlet, a on opět dokázal chytře, vtipně a s nadšením rozjet i takový podnik.
Tobiáš: Mamka je dříč, a proto se jí taky podařilo dotáhnout skvělé projekty. Má energii i na dlouhodobou práci s učiteli, knihovníky nebo malými čtenáři. Je zvyklá říkat věci na rovinu a nikoho neodsuzuje.
# Co sami rádi čtete?
Klára: Jako dítě jsem byla knihomol a vyrostla na dobrodružné literatuře. Vysokoškolská studia ve mně zažehla nadšení pro odborné publikace. V dobách, kdy byly děti malé, jsem objevila oddychové detektivky. Posledních pár let ujíždím na audioknihách, které poslouchám při cestách na besedy, a baví mě střídat žánry, vyzobávat novinky, ale i dohánět poslechem některé čtenářské resty z minulosti. Aktuálně mě rozstřelila Daňa Horáková a její kniha O Pavlovi v podání Anity Krausové. Včera jsem rozposlouchala Jaroslava Plesla, který načetl Piranesiho od Susanny Clarkové, a jsem úplně zamotaná v tajemství, kterému zatím nemůžu přijít na kloub.
Tobiáš: Možná i proto, že se věnuji popularizaci dějin, tak vyhledávám rád knihy, které naopak trochu mystifikují a vztah mezi realitou a imaginací všelijak zkouší. Uchvátil mě proto Chazarský slovník a Neviditelná města, Kejklíři se slzami od Lázsla Darvasiho nebo Vycpaný barbar, za kterým stojí Gergely Péterfy. V poezii je pro mě takovým oblíbeným provokatérem, žonglujícím s faktem, pastišem a fikcí, Ivan Wernisch.
Martin Hradecký pro #mojeargo 2021/6